研究成果概要


国総研資料 第 833 号

【資 料 名】 Effects on Port Facility Design Regarding the Differences of Natural Disaster Conditions between Japan and Cambodia
日本とカンボジアの自然災害条件の差異が港湾施設の設計に与える影響

【概   要】  Cambodia has no official port design standards. So, major port development projects have been carried out using design standards from donor countries, e.g., France, Japan, China, etc. This may lead to uneconomical and technically inappropriate designs because those standards may not suit Cambodian conditions. This research aims to develop official port design standards for Cambodia by modifying and harmonizing the Technical Standards and Commentaries for Port and Harbour Facilities in Japan (hereinafter, referred to as Japanese Technical Standards). In this report, @differences of natural disaster conditions: earthquake, typhoon, and flood, between Japan and Cambodia were evaluated for the estimation of conditions of port facility design. Then, Asuitable structural types of port facilities were evaluated by applying Japanese Technical Standards with regard to the estimated conditions. The evaluation criteria are stability against natural disaster conditions, construction cost, and constructability of each structural type.
 As a result @, (1) Earthquake: horizontal seismic coefficient, kh ? 0.05, which is much smaller than that in Japan where kh = 0.05-0.27. (2) Typhoon: maximum wind speed, U = 25.7m/s (i.e., tropical storm); and significant wave height, H1/3 = 3.9 m. This value of significant wave height is smaller than that in Japan. (3) Flood: maximum water level, Wm=11.65 m which is about 9.0 m of annual fluctuation. The value of flood range is larger than that in Japan.
 ASuitable structural types were evaluated among concrete block (CB), concrete caisson (CC),steel pipe pile (SPP), and steel sheet pile (SSP). CC and SPP are “suitable” and SSP is “not suitable” for both seaports and river ports. CB is “suitable” for seaports, but “not suitable” for river ports because of large seasonal fluctuation of water levels.
 Under the limitations and assumptions in this study, our suggestions for port facility design in Cambodia are: (i) effects of earthquake and typhoon should not be considered; (ii) effects of flood should be considered only for river ports. Japanese Technical Standards should be modified with reference to the above conditions of natural disasters, particularly, small kh in Cambodia.
カンボジア国は,独自の港湾施設の設計基準を持たないため,主要な港湾開発プロジェクトではフランス,日本,中国等の援助国の技術基準を用いて進められている.これらの基準はカンボジア国に適合しない部分があるため,非経済的な設計や技術的に不適当な設計を誘引する可能性がある.このため,本研究ではカンボジア国に適合した設計基準を検討することを目的として,@日本とカンボジア国の自然災害条件の差異を比較することにより,適当な港湾施設の設計条件について検討した.そして,Aこれらの設計条件を日本の設計基準に適用して比較設計を行うことにより,カンボジア国に最も適当な構造形式について考察した.ここで,比較検討にあたり,その評価基準は,自然災害条件,建設コストおよび施工性の3 点とした.
 結果として,@については,次の3 種類の主要な自然災害条件の差異が港湾施設の設計に与える影響を評価した.(1)地震の影響:震度法を適用した場合の水平震度kh は0.05 以下であり,日本の場合(kh=0.05-0.27)と比べて非常に小さい.(2)台風の影響:50 年確率台風時の最大風速U は25.7m/s(海上強風警報から海上暴風警報の中間に相当する値)であり,この時のシアヌークビル港沖の有義波高H1/3 は3.9m である.(3)洪水の影響:メコン河にあるプノンペン港近辺における50 年確率洪水時の最大水位は11.65m であり,渇水時との水位差は9.0m である.
 Aについては,コンクリートブロック(CB),コンクリートケーソン(CC),鋼管杭式桟橋(SPP)および鋼板矢板式護岸(SSP)の4種類の構造形式について比較設計を行い,カンボジア国に最も適当な構造形式を評価した.海港,河川港ともにCC とSPP は適当と評価され,SSP は不適当と評価された.CB は海港では適当と評価されたが,河川港では不適当と評価された.
 今回の検討の限られた条件の下ではあるが,カンボジア国の港湾施設設計では,@地震や台風による影響はあまり考慮しなくてもよいこと,A河川港では洪水の影響を考慮すべきことが示された.技術基準の適用にあたっては,このような自然災害条件,とくに水平震度が非常に小さいことに考慮しながら,カンボジア国の条件に適合させることが重要である.

【担当研究室】 Coastal Disaster Prevention Division
沿岸防災研究室

【執 筆 者】 Ramrav HEM,ヘム ラムラヴ,Tadashi ASAI,淺井 正



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