【資 料 名】 |
Study on Standards for Main
Dimensions of the Design Ship
船舶の主要諸元の基準に関する研究
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【概 要】 |
Important conditions that
are applied to plan and design mooring facilities, fairways, and other
port facilities are the overall length, maximum draft and other
dimensions of the design ship. If the design ship can be specified, it
is possible to set its dimensions as conditions. But in fact, only
conditions such as the category and size(DWT or GT)of the design ship
can be provided, and designers must estimate the dimensions of the ship
through a variety of conditions based on these conditions.
In order to respond appropriately to this situation, Japan's
Technical Standards and Commentaries of Port and Harbor Facilities
statistically analyze ship dimension data to stipulate the dimensions
such as overall length and beam according to the size of the ship for
every category of ship.
This report presents the results of research on ship dimensions
and the Standards for the Main Di-mensions of Ships(Draft) based on
statistical analysis carried out by the Port Planning Division, Port
and Harbour Department, National Institute for Land and Infrastructure
Management, Ministry of Land, Infrastructure and Transport in
preparation for the revision of the Technical Standards and
Commen-taries of Port and Harbor Facilities(scheduled for 2006).
係留施設,航路等の港湾施設を計画・設計する場合に,対象船舶の船長,満載喫水等の諸元は重要な条件となる.ここで,対象船舶を特定できる場合にはその
船舶の諸元を条件とすることができる.しかしながら,現実的には対象船舶の種類と規模(DWT or
GT)程度の条件しか与えられず,この条件から様々な手法により船舶の諸元を推計せざるを得ない状況である.
こうした状況に適切に対処するために,日本の「港湾の施設の技術上の基準・同解説」では,船舶の諸元データを統計解析し,船舶の種類ごとに,船舶の規模
に応じた船長,船幅等の諸元値を提示している.
本論文は,「港湾の施設の技術上の基準・同解説」の改訂(2006年予定)に向けて,国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾計画研究室におい
て実施した統計解析による船舶諸元に関する研究成果および「船舶の主要諸元に関する基準(案)」を提示している.
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【担当研究室】 |
Port Planning Division
港湾計画研究室 |
【執 筆 者】 |
Hironao TAKAHASHI, Ayako
GOTO, Motohisa ABE
高橋宏直,後藤文子,安部智久 |
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